Wielu z nas myśli, że pora roku nie oddziałuje na sen. Jest to nieprawdą, gdyż w wielu sypialniach pomimo ciepłych grzejników panuje chłód. Jest to spowodowane częstym wietrzeniem, a tym samym i dostawaniem się mroźnego powietrza do wnętrza lub po prostu nieszczelnymi oknami. Jednak, czy można w kilku krokach przygotować sypialnię na zimne wieczory tak, abyśmy mogli się komfortowo wyspać?

Krok pierwszy – schludna i czysta sypialnia

Wielu z nas myśli, że komfortowy sen zimą zależy od temperatury panującej w sypialni. Owszem, jest to ważny czynnik, jednak niejedyny. Po wiosennych porządkach często na jakiś czas zapominamy o skrupulatnym uporządkowaniu sypialni. Jak się okazuje, kwestia ta ma ogromne znaczenie, gdyż gromadzący się w sypialni kurz może obniżać jakość snu, a także wywoływać objawy alergii. Z uwagi na to, warto znaleźć chwile i przetrzeć z kurzu każde miejsce – w tym te trudno dostępne, w których kurz lubi się gromadzić. Odświeżając wygląd sypialni, możemy od razu zadbać o jej bardziej zimowy lub świąteczny charakter, przez co poczujemy się jeszcze bardziej komfortowa.

Krok drugi – dodatkowe koce

Mało kto z nas wyobraża sobie spędzać poranek, późne popołudnie czy wieczór w sypialni, która w chłodne dni nie jest wypracowana w kole. Wszystko z uwagi na fakt, iż niezależnie od czynności, jaką tutaj wykonujemy, możemy się nimi przyjemnie otulić, a tym samym i ogrzać. Świetnie sprawdzą się zarówno na fotelu, gdzie możemy czytać książkę, jak i w łóżku. A w jaki sposób? Otóż może stanowić dodatkową warstwę pod materac, przez co zapewnia ciepło. Często również przykrywany się najpierw kocem, a potem kołdrą.

Krok trzeci – elementy dekoracyjne

Jak przygotować sypialnię na chłodne wieczory, aby się wyspać?Oczywiście koce zaliczane są do dodatków, jednak ich rola w zapewnieniu komfortu w czasie wypoczynku sypialni jest o wiele większa, niż innych elementów dekoracyjnych. Do nich możemy zaliczyć m.in. świece i zapachy. W chłodne wieczory mogą pełnić dwie funkcje, gdyż z jednej strony są dodatkowym źródłem światła i ciepła, przez co stwarzają unikalny klimat w sypialni. Natomiast wiele tego typu produktów przeznaczonych do sypialni zawiera olejki eteryczne, które wyciszają i ułatwiają zasypianie. Oprócz tego, w sypialni świetnie sprawdzi się dywan, gdyż izoluje on chłodną podłogę od bosych stóp. Jest to ważne zwłaszcza rano, gdy wychodzimy z ciepłego łóżka. Poza tym klimatu nadają zasłony i rolety, stanowiąc często barierę między ciepłym pokojem a chłodem szalejącym na dworze.

Krok czwarty – wygodny materac

Materac niestety nie jest w stanie dodatkowo ogrzać nas w chłodne wieczory, jednak jego odpowiednie dopasowanie do osobistych potrzeb i preferencji użytkownika jest niezwykle ważne. Wszystko z uwagi na fakt, iż jest w stanie niemalże idealnie dopasować się do anatomicznych kształtów ciała, przez co odpowiada za najlepsze wsparcie kręgosłupa oraz całej sylwetki. W ten sposób gwarantuje komfortowy wypoczynek, w czasie którego nasze mięśnie mogą się zregenerować. Decydując się na wysokiej jakości model, warto uwzględnić przede wszystkim wiek użytkownika, swój stan zdrowia, stopień twardości, rodzaj wypełnienia oraz rozmiar.

Krok piąty – zimowa kołdra

W łóżku zima najważniejszą funkcję pełni kołdra. Nie każdy z nas zdaje sobie z tego sprawę, ale zapewnia on nieprzyjemne wrażenie otulenia, a także gwarantuje komfort termiczny. Oznacza to, że zapobiega przegrzewaniu się organizmu w gorące dni, a także wychładzaniu w zimne. Jednak, aby było to możliwe, to w pierwszej kolejności należy postawić na odpowiednie modele. Najlepszą opcją będą kołdry naturalne, które odznaczają się wysokimi właściwościami termoizolacyjnymi. Świetną propozycją są modele składające się z wełny alpaki. Ponadto warto zwrócić uwagę na gramaturę, gdyż im wyższa jest, tym skóra jest grubsza, cięższa i cieplejsza.

Krok szósty – odpowiednia poduszka

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, po co tam tak naprawdę wygodna poduszka w łóżku. Jak się okazuje, pełni ona funkcję podobną do materaca, jednak z tą różnicą, że zapewnia odpowiednią stabilizację wyłącznie górnym partiom ciała. Oznacza to, że ogranicza się do głowy, barków oraz kręgosłupa w odcinku szyjnym. Dzięki temu jest w stanie odciążyć mięśnie i ustabilizować je, tym samym korzystnie wpływając na efektywną regenerację. Decydując się na poduszkę na zimę, najlepiej postawić na modele piankowe lub naturalne, np. z wełny alpaki. Za inne, ale również ważne kwestie uznaje się wysokość modelu, a także jego stopień twardości. Na współczesnym rynku znajdziemy także poduszki, które są dedykowane do preferowanej przez nas pozycji do snu.

Krok siódmy – pościel i prześcieradło

Jednakowo pościel, jak i prześcieradło uznaje się za obowiązkowe akcesoria sypialniane, które nie tylko korzystnie wpływają na komfort wypoczynku, ale także stwarzają higieniczne warunki do wypoczywania. Ich główną rolą jest chronienie, w przypadku pościeli – poduszki i kołdry, a w przypadku prześcieradła – materaca przed zniszczeniami, zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Przy ich wyborze najczęściej skupiamy się na kolorze i fasonie, w końcu można dzięki niemu podkreślić panujący w sypialni styl. Jednak najważniejszą kwestią jest tutaj materiał, z jakiego zostały wykonane. Na każdą porę roku sprawdzają się modele bawełniane, gdyż przepuszczają powietrze, przez co zima przyjemnie grzeją. Poza tym są lekkie i nie uczulają. Jednak w ostatnim czasie coraz większą popularność zyskują produkty wełniane, które odznaczają się wysokimi właściwościami termoizolacyjnymi. Dobrym rozwiązaniem będzie także pościel lniana, gdyż jest wyjątkowo antyalergiczna.

Szacuje się, że średnio każdy z nas poświęca na sen ⅓ swojego życia, czyli około ośmiu godzin dziennie. Z uwagi na to, warto już dziś zadbać o higieniczne i komfortowe warunki do wysypiania się – i to niezależnie od pory roku! W zimowe wieczory świetnie sprawdza się świece nadające dodatków pomieszczeniu klimatu, a także ciepła kołdra i koce.